Translate

mandag den 31. januar 2011

Amandas Rejsedagbog - Sydafrika 2011

Mandag d. 31. Januar 2011
Hej alle læsere! Nu er der kun 4 dage tilbage inden  jeg tager til Sydafrika.:) Og jeg glæder mig rigtig meget!
Min familie og jeg skal besøge min farmor og farfar i Sydafrika og holde ferie. Vi skal på safari i Hluhluwe gå i bjergene i Drankensberg. Og være sammen med min farmor og farfar. O.s.v. Jeg skriver mere når jeg kommer til Sydafrika.

Kærlig hilsen Amanda :)

Amandas rejsedagbog
Hej allesammen! ;D her er min historie om da jeg var i Sydafrika jeg skriver mere hver dag eller hver anden dag.

Flyveturen
Vi skulle til billund lufthavn og vi skulle møde min kusine Katja og hendes familie der skulle til Tanzania. Da vi skulle flyve skulle vi først flyve til Paris og det var et MEGET lille fly og man kunne let slå sit hovede fordi der var MEGET lavt til loft.

Da vi kom til Paris lufthavn skulle vi flyve med et MEGET STORT fly hvor der ca. kunne være 500 passagere i. Det var meget behageligt at flyve i det fly imodsætning til det andet fly. Nu skulle vi flyve til Johannesburg i Sydafrika. Vi skulle ikke vente på vores fly for vi var meget forsinket og vi vidste ikke om vi kunne nå vores fly til Durban. men heldigvis var der en mand som hjalp os han sagde at han godt kunnne bruge penge. men vi forklarede at vi ikke havde nogle penge. Eller det var kun dansdke mønter og det var kun pengesedle man kunne veksle. Men heldigvis sagde han at det var okay.

Hvis det ikke havde været for ham manden var vi aldrig kommet med det fly. Så fløj vi til til Durban og mødte vores farmor og far far der boede i Sydafrika. Vi kørte til Margate hvor vi boede i en lille ferielejlighed. I lejelIgheden var der pænt og rent. Bordet var lidt mærkeligt det var langt og smalt og der kunne sidde 7 personer ved bordet. og der var en pool der var lille men "okay". Den pool føltes privat fordi der kun var 3 ferielejligheder inklusiv vores hus. Fra vores ferielejlighed kunne man se en meget smuk strand. Vi skulle spise aftensmad sammen med min farmor og farfar. Senere hen på aftnen så jeg en romantisk kærligheds film. Og bagefter gik jeg i seng.

Dag 2: klokken var ni om morgenen og min mor vækkede mig. Og jeg havde overhovedet ikke lyst til at skulle op. Jeg hadede at vågne SÅ Tidligt-.-'. Så skulle vi ned at spise morgenmad. og vi gik også en tur på stranden.

Senere tog vi på krokkodillefarm hvor der også var slanger
Vi hørte meget om krokkodiller og slanger. Vi så mange giftige slanger. Der var en meget giftig slange og det vare sådan en slange min far blev bidt af da han var barn og han var på et sygehus i to uger. Lægerne sagde de ikke kunne redde ham men heldigvis kom der en professor der sagde at de skulle pumpe blodet ud af ham så hans blod blev rent. Og min var overlevede og blev rask. :) :)

På krokkodillefarmen så vi også krokkodiller og de blev fodret med med kyllinger og de lugtede vildt dårligt!-.-'

Men det bedste der skete var at jeg fik lov til at holde en sød nyfødt krokkodille unge der lige var kommet ud af sit æg.

Dag 3: Vi skulle køre op i bjergene og undervejs besøgte vi Joyce og Derek som boede med deres datter og deres børnebørn på en stor sukkerørsfarm. Og vi fik lov til at smage sukkerør og de smagte vildt godt.

Og der var to søde piger på omkring min alder men jeg var ældst. Der var også en sød lille dreng på seks år.

De havde fire hunde og en kat. Os børn badede sammen og spillede wii og havde det rigtig hyggeligt. Det var ikke svært at forstå dem for jeg er blevet ret god til Engelsk. De sagde at jeg var godt til Engelsk.

Og de kunne godt lide min bikini. Senere sagde vi farvel og tak og sagde at det havde været rigtig hyggeligt. Så kørte vi op i nogle hytter og der boede en hund som jeg kaldte Max (Man kunne se det var en han for den gik og strintede.) Og der var nogle søde damer som lavede morgenmad og aftensmad til os. Vi mødte også en påfugl og en kat.

Dag 4: Vi kørte væk fra hytterne og og vi kørte op i bjergene og de var store og fantastisk flotte. Og jeg cvar meget imponeret over hvor grøn og frodigt der var der. Vi skulle gå ned til en flod men da vi ca. halvejs derhenne begyndte vi at regne og vi vendte om. Mig og mine brødre dansede i regnen og blev meget våde. Senere lavede min farmor aftensmad som vi grillde. Og vi ristede skumfiduser.
Sere gik vi i seng.

Dag 5: Vi spiste morgenmad men min mor var syg så hun kunne ikke spise noget. Vi skulle op i nogle huller og der skulle vi se malerier fra stenalderen i Syd afrika. Da vi havde set på malerier gik vi hjem og vi skulle snart have aftensmad. Om aftnen læste jeg i en bog der hed Skammerens datter
og så gik jeg i seng.

Dag 6: Vi skulle væk fra bjergene og hjem til vores ferielejlighed i Margate da vi kørte væk fra bjergene så vi Bavianer. Vi tog et stop ved et vandfald og fik frokost og vi shoppede. Jeg købte gaver til nogle veninder og senere kørte vi hjem for vi ville gerne nå at bade i poolen inden det blev mørkt. Da vi havde badet så jeg lidt Disney Channel og så gik jeg ellers i seng.

Dag 7: Vi slappede af det meste af dagen og vi badede i poolen. Og vi så aber.
Min mor var stadig syg. Min far, mine brødre og jeg var ude at fiske og vi fangede en Ål. Men vi troede ikke det var en ål man kunne spise så vi spiste den ikke. Senere slappede jeg af med Disney channel og
Skammerens datter. (Hygge! xD)
Senere gik jeg i seng.

Dag 8: Vi så min farmor og farfars hus og vi så billeder af min fars hest Vicenza og vi så også billeder af min farmors hest Buttercup.

Senere tog vi i et shopping center hvor vi købte mange ting og da vi betalte stod der folk ved kassen og lagde vores varer i poser.

Da vi skulle ud til vores bil stod folk som skulle putte ens varer i bilen. Det var lidt underligt syntes jeg. Senere badede jeg i poolen og så så jeg Disney Channel og læste i skammerens datter. Senere gik jeg i seng.

Dag 9: Idag skulle vi til Hluhluwe. Og jeg glædede mig rigtig meget. Vi kørte i rigtig mange timer. Endelig kom vi til Hluhluwe og ved receprionen så vi Bavianer. Der var mange Bavianer Nogle Bavianer sad stille og roligt andre pillede lopper eller insekter ud af hindanden. Nogle Bavianer gik med deres unger under maven eller på ryggen. Nogle Bavianer sad med deres unger på jorden.

Lige pludselig gik en stor han Bavian ind i receptionen og den stod lige ved siden af min far men den kom hurtigt ud af receptionen. En vagt kastede en sten efter den og så skal jeg lige love den fik fart på.
Da vi kørte op mod vores hytte så vi Elefanter og de var meget tæt på os. Og vi så en lille monguse.

Så kom vi op til en dejlig hytte med stråtag. Der var en fin terasse. Jeg skulle i seng klokken ni fordi vi skulle op klokken 3:45 fordi vi skulle på en meget tidlig safari.

Dag 10: Det var meget tidligt om morgenen og klokken var 3:45 og vi skullle op vi havde kun ti minutter til at blive klar i. Så jeg skiftede tøj og spiste ikke morgenmad for jeg var som sædvanlig ikke sulten om morgnen. Så børstede jeg tænder ordnede mit hår, og tog min make-up på.

Og så kom vi afsted og det var en fantastisk god tur vi fik the og vi så Næsehorn, Elefanter, Bøfler, Gnuer impala, Zebraer, Giraffer, Frankoliner, Krokkodiller og mange fugle.

Imorgen tager jeg på safari igen og jeg håber at se Løver, Geparder,Leoparder og flodheste og mange andre dyr. det hele var meget godt og spændende.

Ved frokost tid så vi en stor Høg der lige pludselig fløj hen på min mors tallerken og tog hendes grillkylling. Høgen tabte et stykke af grillkyllingen og det kastede vi op luften og Høgen dykkede efter det i luften da jeg kastede det stykke grillkylling op i luften greb Høgen det. Senere badede vi i poolen og vi gik tur og så hjorte.

lidt senere spiste vi aftensmad med min farmor og farfar. Og nu vil jeg i seng for nu har jeg været vågen i 16 1/2 timer. Godnat

Dag 11: Jaa!! Idag skal vi på safari igen og jeg glæder mig vildt meget! Vi skal på safari klokken 16:45 og jeg kan næsten ikke vente! ;D Her til morgen så vi en flok aber. Aberne var rigtig vilde de spiste frugt, legede fangeleg og stjal hinandens unger. Da min lillebror William sad på bænken kom der en lille nysgerrig abe hen til ham.

Den var lidt bange men den kravlede op på William og rykkede i hans trøje. Min pinlige oplevelse var at jeg kiggede på en abe og sagde man kunne se dens patter. Pludselig kom der en mand hen til os og han kom fra Danmark men boede i Afrika. Så sagde manden: "Jeg kunne ikke ungå at høre at i talte Dansk" Det var vildt pinligt!!

Min mor og ham manden snakkede lidt sammen. Vi så unger og de var vildt cute!! =) og vi var på aften safari.

Dag 12: vi skulle køre hjem og vi skulle køre i mange timer og vi så en stor han Elefant midt ude på vejen så alle biler måtte bagge bag ud.

Vi holdte en pause ved en cafe' og fik noget at spise. Senere da vi var kommet hjem så badede vi i poolen. Senere spiste vi aftensmad og nogle timer senere gik jeg i seng.

Dag 13: Jeg stod op og så Disney Channel og spillede Need for Speed.

Mine forældre var ude at købe ind. Senere kom de hjem igen. Min far havde givet min mor en Diamant ring.

Jeg gik i bad. Senere skulle Vi ud at spise sammen med min farmor og farfar fordi det var sidste aften vi var i Syd Afrka. Og det var rigtig hyggeligt. Senere tog vi på en rigtig god isbar. Og så gik vi hjem og gik i seng.

Dag 14: Vi var på vej over til min farmor og farmor for vi skulle spise morgenmad og sige farvel. De havde lavet en rigtig god morgenmad men det viste sig så at de allerede havde spist morgenmad så de skulle ikke spise med. Vi lærte også at spille spillet Skip-Bo.

Vi så også min farmors smykker. Og jeg fik en rigtig flot halskæde med et tigerøje i. Og kæden var af ægte guld.

Det var rigtig svært at sige farvel til min farmor og farfar men vi ser dem igen til sommer. Det har været en FANTASTISK ferie! ;D

Tak fordi i læste i min blog.